Prevence proti chřipce a nachlazení

5. listopadu 2009 v 16:09 | prokrasnetelo.cz |  Něco pro zdraví a krásu

Prevence proti chřipce a nachlazení

Stres, nevyspání, časté změny teplot, to jsou nejčastější příčiny nachlazení či onemocnění. Spousta lidí se dopuje prášky a vitamíny a neuvědomuje si, že svému stavu mohou pomoci i jinak. Vhodné je například saunování.
Sanování posílí imunitu a zároveň vyčistí hlavu od zbytečných starostí.

Kdy vyrazit do sauny

Na první návštěvu sauny je podzim tou nejideálnější dobou. Říjen a listopad patří k měsícům, kdy se mezi lidmi často objevují deprese, stresy, špatné nálady a další nepříjemné chmury. Sauna lidské tělo nejen vnitřně povzbudí a prohřeje, ale na delší čas zlepší i špatnou náladu, kterou ve vás vyvolávalo nevlídné podzimní poté třeba i zimní počasí. Stačí, když si z přeplněného programu alespoň jednou za týden vyčleníte čas jen a jen pro sebe. Vaše tělo saunovou změnu určitě ocení. Pravidelné návštěvy sauny opravdu zvyšují odolnost proti virovým onemocněním dýchacích cest, dále působí blahodárně na pokožku a také vás zbaví zdravotních problémů způsobených častým stresem. Sauna pozitivně účinkuje i případě, že sportujete a po náročných výkonech pociťujete ztuhlé svaly a únavu. Chodíte na masáže? Odborníci říkají: Po návštěvě sauny je výsledek mnohem lepší.

Ke zdraví stačí desetiminutovka

Správného efektu saunování dosáhnete, pokud budete dodržovat všechna vyzkoušená pravidla týkající se pobytu v prohřívárně a následně v ochlazovně. Obecně se doporučuje trávit v sauně 8 až 12 minut. Kratší doba se na zdravotním stavu nijak neprojeví. Tělo se totiž nestačí dostatečně prohřát, a tak nedojde k nastartování důležitých termoregulačních procesů. Mnoho lidí si myslí, že jde v sauně jen o to pořádně se zpotit a vydržet uvnitř co nejdéle. Neuvážená čtvrthodinka může naopak na lidských organismus působit spíše negativně. Zbytečně se tak organismus vysiluje, protože mu dlouhý pobyt v horku vůbec neprospívá. Přehnané pocení může způsobit problémy od oslabení imunity až třeba po vážný kolaps.

Saunujte se vždycky vleže

V sauně jsou umístěny dvě horké pryčny. Jedna výše a druhá o trochu níže. Víte, jaký je mezi nimi rozdíl? Několik desítek stupňů Celsia. Proto je důležité, aby se při saunování leželo. Ne vždy vedle sebe nejdete volné místo, ale je to opravu výhodnější. Důvod? Pokud budete sedět, vaše nohy se ve vzduchu mohou ohřát například jen na 50 °C, zatímco hlava se bude doslova vařit ve stostupňovém vedru. Vleže se tělo rovnoměrně prohřeje a zregeneruje tak všechny části stejně.
Neležíte, protože se obáváte zamotání hlavy? V tomto případě velice pomáhá, když minutku nebo dvě před odchodem lehce rozhýbáte nohy i ruce. Tělo se prokrví, okysličená a neokysličená krev se dostanou tam, kam patří, a vy se pak budete moci bez obav pomalu zvednout, chvilku posedět, pak vstát a bez problémů odejít.

V bazénku setrvejte jen krátce

Pro kontrolované zchlazení těla je určitě vhodný studený bazének. Pozor, opět zde platí, že méně je více. V chladné vodě totiž stačí strávit pouze jednu nebo maximálně dvě minuty. Lepší než jen tak postávat je se v něm alespoň trochu hýbat. Účinněji se tak ochladíte. Delší pobyt ve studené vodě by prospěl pouze prochladnutí, což opravdu není pravý účel saunování. Pokud si chcete snížit tělní teplotu pomaleji, využijte chladnější sprchu. Můžete začít pozvolna, nejdříve nohy a ruce, teprve poté trup. Hlavu postačí jen krátce smočit, nebo jí můžete zcela pominout.

Tři prohřátí a dost

Sami se můžete rozhodnout, kolikrát se v sauně ochladíte a pak zase zchladíte. Mějte ale na paměti, že zdraví prospívá maximálně pět, ideálně však pouze tři opakování. Povzbudivý účinek mají jedno až dvě prohřátí. Ten můžete využít, pokud vás v nejbližších dnech čeká nelehká duševní či sportovní aktivita. Obvyklé tři pobyty v sauně během jedné návštěvy působí na organismus relaxačně. Čtyři až pět prohřátí, které navodí únavu a ospalost, byste měli absolvovat pouze v případě, že už vás nic nečeká a po návratu ze sauny si rovnou půjdete odpočinout do postele.
Mezi jednotlivými prohřátími si ale určitě dopřejte alespoň malou přestávku. Pokud vás přemáhá spánek či únava, se saunováním už raději dále nepokračujte. Jak už bylo uvedeno výše - zbytečné dráždění organismu střídavě teplem a chladnem by mu neprospělo a saunování by se minulo správným účinkem.

Nezapomeňte

- Před saunováním se důkladně umyjte.
- Nezapomeňte dostatečně pít. Při saunování vypotíte téměř půl litru tekutin. Chlazené, alkoholické a nápoje obsahující kofein nejsou příliš vhodné.
- Na dřevěné pryčny vždy položte z hygienických důvodů prostěradlo nebo velký ručník. Navíc se pak nemusíte bát, že byste se o horké dřevo popálili.
- Před zchlazením v bazénku se vždy z hygienických důvodů osprchujte.
- Saunovat byste se neměli zejména po vyčerpávající fyzické práci.
- Po saunování se osprchujte pouze vedou - bez použití mýdla.

Kdy vám sauna neudělá dobře
Pokud nemáte žádné zdravotní potíže, můžete se do sauny vydat bez obav. V opačném případě raději zůstaňte doma. I tak zdánlivě banální onemocnění, jako je běžná lehčí viróza, by mohlo mít po návštěvě sauny mnohem vážnější následky. Sauna je nevhodná zejména prot ty, kteří trpí vysokým krevním tlakem, problémy se srdcem, akutním zánětem žil nebo zánětlivými stádii revnatických onemocnění. Stejně tak, pokud vám život znepříjemňují onemocnění vnitřních orgánů (ledvin, jater, slinivky), ischemická choroba mozku, epilepsie, či zhoubné nádory. Že nejste fit, ale vaše zdravotní problémy jsou jiné, než ty uvedené? Pak se poraďte o vhodnosti saunování se svým ošetřujícím lékařem.
Ráda byste vyrazila do sauny, ale bojíte se, že sama se tam nebudete cítit dobře? Vezměte s sebou například kamarádku. Velký strach z první návštěvy sauny vás zaručeny opustí a zároveň můžete pozorovat, jak střídání teplot působí na vás i na kolegyni. Na druhou stranu se můžete obě podporovat a užívat si nových saunových zážitků společně.
 

3 lidé ohodnotili tento článek.

Komentáře

1 Bájaaa xD-Tvoje SB <3 Bájaaa xD-Tvoje SB <3 | Web | 6. listopadu 2009 v 14:52 | Reagovat

Další super článek :-D ...Jak je??

2 *Lady.Izka*-tvé milované SB♥ *Lady.Izka*-tvé milované SB♥ | Web | 6. listopadu 2009 v 16:00 | Reagovat

týjo =) to jsem nevěděla :-)

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama