Pár rad ke klidu

28. listopadu 2009 v 21:29 | ženy.cz

Pár rad ke klidu!

Jednou z podmínek života bez zbytečného stresu je fungující partnerský vztah.
Když je v pohodě matka, většinou bývá v klidu i zbytek rodiny. Jak to ale udělat, když na potřebný relax nezbývá čas?
Ženy trpí utkvělou představou, že zvládnou všechno ­- být dobrou matkou, ideální manželkou i úspěšnou zaměstnankyní či podnikatelkou. Tato snaha být ve všem perfektní však může skončit kolapsem. Řada studií jednoznačně prokázala, že nadměrný dlouhodobý stres vede k psychickým potížím (depresím a úzkosti), srdečním nepravidelnostem, cukrovce a je jedním z faktorů vzniku rakoviny. Stres matky se podepisuje ale i na jejích dětech. Nerodí se s dovedností čelit napětí, a tak dělají to, co umějí: napodobují matku. Výsledkem je, že nervózní matky mají často nervózní (rozumějte zlobivé) děti a celá situace se ještě víc eskaluje. Jak se tedy stresu bránit? Není to tak těžké, jak se možná zdá.

Hledejte úsměv

Je známo, že smích a humor velmi účinně snižují úzkost. Nakonec ­- na této skutečnosti je postavena i jedna z terapeutických metod léčby fobií - tzv. paradoxní intence. Zkrátka, nemůžete se děsit něčeho, čemu se dokážete smát. Pokuste se o něco podobného - Až se dostanete do stresu nebo vám bude do breku, pomyslete na něco vtipného.
Myslete na vtip:
Díky každodennímu kolotoči povinností si možná už nedokážete vybavit pointu vtipu, který vám před týdnem vyprávěla kamarádka. Ale zkuste to. Mějte legrační příběhy nebo třeba i grimasy v zásobě, a až vaše dítě rozmaže hrášek po zdi nebo váš pes udělá hromádku uprostřed koberce, vzpomeňte si, čemu jste se tolik smála.



Pusťte si komedii:
Lidé, kteří se dívají na komedie, mají podle vědců v těle nižší hladinu stresových látek než ti, kteří se dívají na normální filmy.
Vytáhněte fotografie: Vytáhněte krabici fotografií a udělejte si výlet do minulosti. Na té fotce z vysoké teda máte ránu! A jaké byl váš Tomík obtloustlé dítě! Možná budete trochu sentimentální, ale uvidíte, že se vám brzy objeví úsměv na rtech.

Zkontrolujte si nápojový lístek

To, co pijete, může ovlivnit váš stres v tom dobrém i zlém slova smyslu. Co přestat pít a s čím naopak začít?
Uvařte si šálek čaje: Kouřící šálek vám přinese užitek hned dvakrát. Tento lahodný nápoj obsahuje aminokyselinu theanin, která pozitivně ovlivňuje hladinu serotoninu i dopaminu v těle, a tím i náladu člověka. Pro zklidnění je užitečné i samo pití horkého nápoje: Musíte si sednout, zpomalíte a příjemně se uvolníte.
Pozor na kávu:
Nepřehánějte to s kávou a colou: Budete-li celý den své tělo dopovat kofeinem, vaše srdce zrychlí a vy se budete cítit daleko více nervózní.
Nešetřete vodou: Rozebírat pitný režim zřejmě nemá význam. Jednoduše - dostatek tekutin je alfou a omegou zdravého života. Možná si ale neuvědomujete, že vydatný přísun tekutin vám poslouží i jinak. Především budete chodit více na WC a vaše tělo se bude kvalitněji očišťovat od škodlivin.

Hýbejte se, kde to jde

Cvičení je známý požírač stresu. Opakovaný pohyb uvolňuje endorfiny (zlepšuje náladu) a snižuje tlak, který může pod stresem vystřelit nahoru (a navodit pocit nervozity). Kombinace čerstvého vzduchu a lehkého cvičení patří k ideálním uklidňovacím způsobům. Ale jak na pravidelný pohyb najít čas?
Nepodceňujte vycházky: Chůze je skvělý rytmický a opakovaný pohyb. To samo o sobě (podobně jako kolébání) má pro vás i pro vaše dítě ukliňující vliv. Navíc - tento způsob 'cvičení' opravdu není náročný na přemýšlení.
Tenisky berte kamkoli:
Schováte-li si pár tenisek nebo pohodlných vycházkových bot do kanceláře či auta, nebudete se už moci tak snadno vymlouvat, že nemáte na pohyb čas. I 10 minut denně je důležitých. Zkuste zaparkovat dál od kanceláře (pokud nemůžete rovnou jezdit autobusem či metrem), nebo v době, kdy má vaše dcera hodinu baletu, se jděte projít do parku.
Hlídejte si energiI: Aby vám bylo fajn, musíte si sladit příjem a výdej energie. Pokud se špatně stravujete a málo odpočíváte, nedivte se, že se cítíte unavená a nevýkonná. Zkuste zjistit, kdy jste na tom s energií nejlépe, a na tuto dobu si naplánujte ty nejnáročnější aktivity. Některé matky chodí na cvičení po práci, aby si tak zvedly náladu před návratem domů, jiné pro pocit pohody potřebují protáhnout své tělo hned po ránu.

Buďte optimista

Pesimisté mají život těžší než optimisté. No, jen si to vezměte! Od rána do večera samé starosti, problémy a komplikace, vše je černé nebo alespoň šedivé. Optimistický pohled na svět dělá život nejen příjemnějším, ale především zmírňuje stres.
Najděte tři dobré momenty dne:

Je jedno, co to bude, ale musí to být něco pozitivního. Tato 'hra' se hodí i pro starší děti. Když své šťastné momenty pojmenujete, uvidíte, jak se změní vaše vnímání celého dne. Svítilo sluníčko, Pavlík řekl první slovo a dostala jste po letech e-mail do kamarádky ze základní školy? Tak to ten den zas tak špatný nebyl, ne?
Volte slova: Zkuste svůj problém nebo stres popsat jinými slovy. Co kdybyste ten minulý tragický týden nazvala týdnem plným událostí a změn? Slova mají obrovskou moc, stačí jen najít správné významy.

I nevyhnutelné může být příjemné

Domácím pracem se asi nevyhnete, ale zde je pár tipů, jak si je zpříjemnit.
Tančete!
Pusťte si nahlas muziku a nebraňte se tanci. Takto naládujete šest praček, ani si toho nevšimente. I reakce dětí vám zvedne náladu: milují, když rodiče dělají blázniviny, a rády se k vám připojí.

Relaxujte

Kdy člověk dokáže snáze vypnout ustaraný mozek než při zábavě a hře? Vyzkoušejte to!
Vytáhněte deskovky:
Deskové hry nebo puzzle jsou nejen skvělými 'odreagovávači', ale také prostředkem ke spojení celé rodiny. U scrabble si můžete popovídat s dětmi i manželem a alespoň na chvíli pustit starosti k vodě. Dá vám to daleko víc, než stejný čas strávený u televize.
Klidová zóna:
Každý člen rodiny by měl mít doma své místo, kam si může 'zalézt', když chce být sám. Může to být třeba váš pracovní stůl. Kromě fotek dětí si na něj postavte i svoji fotku z pláže a při pohledu na ni se k moři alespoň v myšlenkách vraťte.
Kouzlo vůně:
Na uvolnění stresu by byla nej­vhodnější masáž s aromaterapeutickými olejíčky, ale na to ani uprostřed hektického dne a hromady plínek nemáte čas. Vůně sama vám ale může pomoci i bez masáže. Postavte si lahvičku levandulového oleje na stůl, a kdykoli budete potřebovat uklidnění, přivoňte.

 

1 člověk ohodnotil tento článek.

Komentáře

1 Anet Anet | Web | 28. listopadu 2009 v 21:35 | Reagovat

cenné toť rady, vše se snažím dodržovat,.. A lidi v mym okolí mi taky hodně pomáhaj, i když někdy teda přidaj na tom stresu mno :D

2 Anet Anet | Web | 28. listopadu 2009 v 21:45 | Reagovat

Děkuju, ty máš moc užitečnej blog :)
Takovýhle věci co tu máš mě děsně baví číst.

3 Anet Anet | Web | 28. listopadu 2009 v 21:51 | Reagovat

Nemáš zač, řikam svůj názor a co si myslim ^^

4 lady-dap lady-dap | Web | 29. listopadu 2009 v 15:57 | Reagovat

fajne rady, ja som teraz koli skole stale v strese ...

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama