stres

23. července 2008 v 22:22 | Lucik |  Životní situace

Ten náš každodenní stres

Stal se pevnou součástí našeho žívota.Je to cosi jako symbol moderní společnosti.Je nám v patách jako stín a nikdo z nás proti němu není imunní.Postihuje tělo i duši a má výrazný podíl na předčasném ukončení lidské existence.Tento fenomén se jmenuje stres.

Stres se může jednoduše charakterizovat jako být vystaven určitým silám nebo tlakům.Bývá bud pozitivní nebo negativní.Pozitivní stres prospívá našemu zdraví a zvýšuje výkonnost.V dobrém smyslu nás nutí překonávat poznané a pohodlné způsoby řešení situace a objevovat nové možnosti či schopnosti.Negativní stres má záporné dopady,narušuje naši rovnováhu,vyvolává úzkostné stavy a zahání nás do kouta.

Jak vzniká stres?

Stres má 2 základní složky:Stresové faktory jsou momentální okolnosti(stresory),které stres způsobují.Reakce na stres je pak odpověd jedince na tyto stresové faktory.Stres za svou obětí nepřichází nepozorovaně,ani ji nepřepadne v nepředvídatelném okamžiku.Každý z nás je obdařen schopností rozpoznat a včas reagovat na mnoho signálů,které upozornují na blížící se nebezpečí.Jelikož však tuto přirozenou schopnost často vědomě nebo nevědomě ignorujeme,dostáváme se do začarovaného kruhu.
Stres probíhá od svého vzniku až po nejkritičtější okamžik ve 3 fázích.První fáze je varovná.Nejdříve se objeví tělesné reakce,které člověka varují a zároven jej vyzývají k obezřetnosti.Pocity skutečného stresu se přihlásí tehdy,když člověku začne situace přerůstat přes hlavu.Pokud přeskočí stres počáteční varovnou fázi,dostává se jedinec do druhé fáze,kterou je odolávání.Třetí fáze je vyčerpání,se projevuje stavy úzkostí a depresí.

Dá se stres zvládnout?

Tak asi zní nejčastější otázka,kterou si v souvislosti se stresem klademe.V zásadě lze říci,že ano.Jde v principu o vědomý způsob vyrovnání se s prameny úzkosti.Nejčastěji se jedná o 3 způsoby:
  • Změna nebo odstranění vlastních negativních emocí.
  • Změna vnějších podmínek,které stres vyvolávají.
  • Změna významu dané situace pro jedince,tedy její přehodnocení.

Jak je možné působení stresorů zabrzdit?

Tak,že je budeme kontrolovat.Pokud se rozhodneme,že dostaneme stres do určité míry pod kontrolu,že budeme předcházet stresorům nebo alespon omezíme jejich působení,budeme na nejlepší cestě ke snížení vlivu stresu na náš organismus.

Na odbourávaní stresů pomáhá:

  • Relaxace-spánek,meditace.odpočinek,sauna...
  • Únik-vše co naší mysli pomůže v odpoutání se odstresoru,je účinné.Poslouchej hudbu,věnuj se koníčkům...
  • Cvičení-hladinu stresu snížuje jakákoli fyzická aktivita.
  • Vizualizace-upři pohled na nějaký předmět,pak zavři oči a vybav si jej ve své zrakové představě.
  • Smích-je vědecky dokázano,že 10 minut srdečního smíchu nám zajistí 2 hodiny klidného spánku.Smích způsobuje nejen prohloubení dýchání,alé také zvýšení počtu imunitních buněk nebo pokles hladiny kortizonu.
Stačí dodržet několik základních pravidel.Stačí se zastavit a zamyslet se.Snažíme se najít smysl a naplnění našeho života.Vyhledáváme pozitivní zážitky,učíme se hledat řešení problémů,ale také požádat o pomoc,pokud zjistíme,že ji potřebujeme.
 

Buď první, kdo ohodnotí tento článek.

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama